Zabrać dom na wakacje

Czerwiec, 2012 | Tagi:  , , ,    




Nieco przewrotne, ale możliwe do zrealizowania zamierzenie. Jedni lubią wygodne hotele, inni mają swoje domki letniskowe. Są jednak tacy, którzy cenią sobie nieco spartańskie życie…

Choć właściwie trudno mówić o mało komfortowych warunkach, gdy się patrzy na wnętrza niektórych camperów (można również pisać po polsku: kamperów).

W skali mini

Wielkość kampera (pozostańmy przy naszej, polskiej nazwie) może być bardzo różna – począwszy od standardowego modelu samochodu dostawczego, poprzez zabudowy podwozi popularniejszych dostawczaków, na niemal kontenerach ciężarowych kończąc. Na te ostatnie wymagane jest prawo jazdy kategorii C. I tu istotna uwaga: zdarza się, że zagraniczne służby kontrolne ważą kampery, więc nie wystarczy po prostu załatwić sobie wpis w dowodzie rejestracyjnym, że mieścimy się w 3,5 tonach dopuszczalnej masy całkowitej. Waga bywa także istotna przy opłatach za korzystanie z dróg.

O wyborze rodzaju kampera decydują oczywiście nasze potrzeby. Takiego VW California, czy Mercedesa Viano Marco Polo nie kupi sobie raczej rodzina z dwójką dzieci, bo ciężko się w nim zmieścić i spędzać czas. A nie zawsze jest ciepło i przyjemnie na dworze, czasem pada deszcz, bywają chłodne wieczory. Wówczas kurorty i inne miejsca nieco pustoszeją, a nie każdy lubi siedzieć w tętniącym życiem lokalu gastronomicznym.

Różnica pomiędzy kamperami dużymi a tymi mniejszymi polega na tym, że te większe nadają się wyłącznie do podróżowania i czasowego pomieszkiwania.
Małe samochody spełniają, choć w mniejszym zakresie, funkcje mieszkalne, lecz nadają się także do innych celów. Mają niewielkie wymiary i normalne fotele, więc mogą służyć do codziennego użytku. Nie ma problemu z dokonaniem większych zakupów, ponieważ po wyjęciu kanapy lub tylnych foteli otrzymujemy dużą przestrzeń bagażową. Weekend natomiast możemy spędzić w wybranym przez siebie malowniczym zakątku. Obracane przednie fotele i wysuwany stolik pozwolą na chwilę relaksu. Noc spędzimy na rozkładanej kanapie. Podnoszony dach zapewni możliwość przyjęcia pozycji stojącej, a jednocześnie dopływ świeżego powietrza. Oświetlenie typu LED zapewnia mniejszy pobór energii, która jest nam potrzebna choćby do przenośnego odbiornika TV i ewentualnie zestawu do odbioru sygnału satelitarnego. Dobry system audio mamy często już w podstawowej wersji.

Niemal każdy kamper jest wyposażony, oczywiście oprócz miejsc do spania, w kuchenkę gazową, zlewozmywak i lodówkę. Obecnie stosuje się już lekkie butle kompozytowe, zamiast niegdysiejszych stalowych (różnica ok. 10 kg na każdej). Są też wymyślne szafki, wykorzystujące każdy skrawek wolnej przestrzeni. Uzupełnieniem może być np. składany stolik, schowany w przesuwnych drzwiach. Wystawimy go na zewnątrz, a usiądziemy przy nim na składanych krzesłach, przewożonych w tylnej klapie.

Do bardziej zaawansowanych opcji w małych kamperach należy m.in. elektryczne wspomaganie zamykania tylnej pokrywy i przesuwanych drzwi, klimatyzacja oraz ogrzewanie postojowe z pilotem i zegarem włączającym i wyłączającym.

Poza tym, wśród różnych wersji mniejszych kamperów znajdziemy odmiany sprofilowane pod kątem przyszłych użytkowników – może to być więc wersja z bagażnikiem rowerowym, albo kładąca nacisk na wygodne spędzanie czasu wewnątrz. Są też kampery, które umożliwiają poświęcenie się pracy w pojeździe. Wtedy stolik przypomina blat biurka, choć oczywiście nadaje się również do innych celów.

Prawdziwy dom na kółkach

O ile w przypadku mniejszych kamperów przestrzeń ma duże znaczenie, bo nie ma jej zbyt wiele, to przy większych pojazdach konstruktorzy i projektanci mają szersze pole do popisu, dosłownie i w przenośni. Kiedy ogląda się foldery producentów zabudów i gotowych kamperów, można mieć wrażenie, że wybiera się nie samochód, ale wyposażenie domu lub mieszkania.

Zanim jednak przejdziemy do paru szczegółów, warto wspomnieć, że są firmy specjalizujące się w budowie kamperów, ale wykorzystujące standardowe pojazdy dostawcze takich producentów, jak np. Fiat, Ford, Iveco, Mercedes czy VW. Inni proponują coś, co można nazwać małymi autobusami. Takie są bowiem wymiary i wygląd zewnętrzny dużych kamperów.

Do znanych producentów kamperów zaliczamy m.in. takie marki jak: Bavaria, Carado, Dethleffs, Niessmann+Bischoff czy Westfalia. Zdarzają się też, choć rzadko, zabudowy podwozi ciężarowych wykonywane na zamówienie indywidualne. O ile jednak ceny mniejszych „domów na kółkach” wynoszą setki tysięcy, to te indywidualne mogą przekroczyć kwotę miliona złotych. Ale też ich przeznaczenie bywa często inne, bo służą np. aktorom lub sportowcom podczas „zajęć” w terenie.

W większym pojeździe można się poczuć niczym w małej kuchni z lat 60. XX w. Różnica polega na tym, że tamte były tzw. „ślepe”, czyli bez okna, i miały o wiele uboższe wyposażenie. Tymczasem we współczesnym kamperze stal nierdzewna i inne, bardziej luksusowe dodatki, to już standard. Oczywiście paleta kolorów również jest ogromna, ale to już szczegół.

Nie tylko kanikuła

Każdy nowoczesny kamper ma jednocześnie pełne wyposażenie dobrego samochodu, włączając w to systemy poprawiające bezpieczeństwo podróżowania. Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić, gdzie możemy się takim pojazdem zatrzymać i jednocześnie skorzystać z gniazda wysokiego napięcia, odprowadzić ścieki oraz nabrać świeżej wody. Takie informacje znajdziemy na wielu stronach internetowych dla zapaleńców tej formy wypoczynku. Dostępne są również aplikacje do najbardziej popularnych marek nawigacji satelitarnych, uwzględniające właśnie potrzeby kamperów. To ważne, bo niekoniecznie musimy się zatrzymać na kempingu.

Opcjonalny, pełny zestaw multimedialny (nawigacja, CD, DVD, TV Sat, radio) może kosztować nawet 5 tys. euro.

Ostatnio na popularności zyskuje zimowy caravaning. Nowoczesne kampery nie tylko ochłodzą latem dzięki klimatyzacji, ale także ogrzeją zimą. Pomaga w tym dostępne w niektórych modelach ogrzewanie zamontowane w podłodze. Podróże zimą mają ponoć swój urok, zwłaszcza po krajach skandynawskich. Wówczas z pewnością wygląd i wyposażenie wnętrza ma jeszcze większe znaczenie, bo przecież większość czasu spędza się właśnie tam.

Inną okazją do zastosowania kampera jest wyjazd służbowy. Wiem, że wielu czytelnikom trudno w to uwierzyć, ale widziałem niejeden tego typu pojazd w okolicy terenów Targów Berlińskich. W bogatych Niemczech są małe firmy, które ograniczają koszty również w ten sposób. Zapytany użytkownik przyznał, że lubią z żoną spędzać urlop w kamperze, ale oprócz tego kilka razy w roku wyjeżdża promować wyroby swojego kilkuosobowego przedsiębiorstwa na różnych targach i tym podobnych imprezach. Skoro wydałem tyle na ten samochód, niech też trochę kosztów się zwróci – mówi. Nocleg w hotelu podczas dużej imprezy to co najmniej 100 euro. Można więc, jak widać, połączyć przyjemne z pożytecznym…

Cena dobrego, dużego kampera może sporo przekroczyć wydatek na wysokiej klasy samochód osobowy. Istnieją jednak i cieszą się powodzeniem wypożyczalnie kamperów. Najpopularniejsze terminy należy tam rezerwować dużo wcześniej. Osoby doświadczone radzą też, aby zwracać uwagę na to, co się wypożycza. Nie wszyscy bowiem oferują dobrej jakości sprzęt. A nie chcemy przecież, aby nam kapało na głowę z sufitu. Podobnie rzecz ma się z kupowaniem używanych pojazdów.

Podróż kamperem daje swego rodzaju wolność i niezależność. Sami możemy decydować, kiedy i gdzie się zatrzymać, choć jest to w każdym kraju obwarowane różnymi przepisami. Przygotowanie dobrego posiłku, prysznic i późniejszy relaks nie będą stanowić problemu , bo przecież jesteśmy w swoim drugim domu…

Klaudiusz Madeja

fot. materiały prasowe