ARCHIWUM Magazynu B&B - zakończył działalność w 2018

Taksówki powietrzne przyszłością nowoczesnego transportu

Wielu z nas słysząc pojęcie „latające taksówki” kojarzy je z czymś odległym, nierealnym, wręcz bajkowym, jednak warto uświadomić sobie, że w dzisiejszym świecie taksówki powietrzne zyskują coraz większą popularność. W Polsce licencje na lotnicze przewozy pasażerskie uzyskało już ponad sto firm  i usługi te z roku na rok zdobywają coraz szersze grono klientów.

Mały samolot – do przelotów i jako hobby

W Polsce zarejestrowanych jest dwadzieścia prywatnych odrzutowców (wedle danych na koniec 2010 roku). Posiadanie prywatnego samolotu w naszym kraju nie jest jeszcze tak popularne jak w innych krajach na świecie. Decydują o tym wysokie koszty utrzymania samolotu. Na posiadanie własnego samolotu stać ludzi zamożnych, którzy kupują maszyny latające nie tylko ze względu na możliwość szybkiego przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale także ze względu na pasję, jaką jest latanie. Wielu ludzi marzy o licencji pilota, ponieważ samodzielne sterowanie samolotem jest dla nich niezwykłym przeżyciem, ale są i tacy, dla których prywatny samolot jest po prostu narzędziem pracy służącym do transportu.

Posiadanie samolotu wiąże się z wieloma formalnościami, które najlepiej jest załatwiać przez odpowiednich doradców i pośredników. Istnieje wiele firm, które w zależności od potrzeb klienta przygotowują odpowiednią ofertę sprzedaży, oferują pomoc w znalezieniu sprawdzonych i tanich źródeł finansowania zakupu samolotu, zapewniają asystę pilotów i personelu technicznego przy odbiorze samolotu u producenta oraz organizują pierwszy lot. Ponadto pośrednicy sprzedaży samolotów pomagają załatwić formalności prawno-finansowe, przygotowują dokumenty do rejestracji samolotu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz zapewniają uzyskanie certyfikacji umożliwiających loty prywatne i komercyjne. Tacy pośrednicy zobowiązują się także do stałej obsługi technicznej samolotu, planowania operacji lotniczych, przeprowadzania rekrutacji i szkoleń pilotów oraz personelu pokładowego.

Najbardziej popularne wśród prywatnych samolotów są tzw. samoloty ultralekkie, ponieważ stworzone są do latania amatorskiego. Takie statki powietrzne są jednymi z najmniejszych samolotów na świecie, posiadają nie więcej niż dwa miejsca siedzące i można je nabyć za kwotę od 100 tys. zł.

Różne rodzaje licencji

Licencję pilota można zdobyć na trzy różne sposoby. Pierwszym z nich są studia na Politechnice Rzeszowskiej lub szkole w Chełmie, drugim nauka w Wyższej Oficerskiej Szkole Sił Powietrznych w Dęblinie, a ostatnim – mozolne pokonywanie szczebli lotniczej kariery od licencji PLL(A) aż do licencji ATPL(A), czyli pilota liniowego w aeroklubach i prywatnych szkołach kształcenia pilotów. Posiadacz licencji PPL(A) może pełnić obowiązki pilota albo drugiego pilota w każdym samolocie, pod warunkiem, że nie lata on odpłatnie. Zdobycie takiej licencji wiąże się z odbyciem szkolenia teoretycznego oraz praktycznego. Szkolenie teoretyczne obejmuje od 60–120 godzin, w zależności od trybu nauki, a szkolenie praktyczne co najmniej 45 godzin w powietrzu. Po zakończeniu szkolenia kursanta czeka egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. (…)

O taksówkach powietrznych rozmawiam z Wojciechem Kozłowskim, właścicielem firmy „Air-Centre”.

Danuta Pepeta: Czy uważa pan, że taksówki powietrzne są przyszłością nowoczesnego transportu?

Wojciech Kozłowski: Oczywiście. Wszyscy doskonale wiemy, że największym koszmarem polskich kierowców są nieustanne korki uliczne, które, niegdyś obecne tylko w większych miastach, dziś są zauważalne nawet w tych mniejszych. Wydłużony czas podróży do miejsca wypoczynku lub męcząca podróż do domu stają się coraz bardziej uciążliwe dla kierowcy, który znużony podróżą traci koncentrację, co często staje się przyczyną wypadków drogowych. Uważam, że taksówki powietrzne są najszybszym na świecie środkiem transportu, a co najważniejsze, dają gwarancję, że nie utkniemy w „korku powietrznym”. Jest to przyszłość nie tylko transportu międzynarodowego, ale również krajowego, i mam ogromną , że ta forma transportu będzie dalej się rozwijać.

Jakie korzyści płyną z wyboru taksówek powietrznych?

Taksówki powietrzne nie tylko oszczędzają nasz cenny czas, ale dają także klientowi poczucie bezpieczeństwa i luksusu. Są również o wiele bardziej komfortowe niż przeloty samolotami rejsowymi, ponieważ mogą wylatywać o każdej porze dnia i nocy, bez konieczności przesiadek.

Jak długo trzeba czekać od zamówienia taksówki do jej „podstawienia”? Z jakim wyprzedzeniem musimy planować nasz przelot?

Wszystko jest uzależnione od miejsca, sytuacji i warunków atmosferycznych. Statystycznie przyjmuje się, że czas oczekiwania na taksówkę powietrzną to dwie godziny, jednak czasami udaje się podstawić samolot od razu. Planować przelot warto jednak kilka dni wcześniej, aby wszystko zostało odpowiednio przygotowane i dopięte na ostatni guzik.

Do jakich ludzi kierowana jest oferta taksówek powietrznych?

Podniebne taksówki powstały dla osób, które niezwykle cenią swój czas oraz komfort podróży. Dają one gwarancję szybkiego pokonywania odległości, wygodnego i bezpiecznego lotu. Ponadto są one doskonałą formą transportu dla ludzi, których pasją jest latanie.

Jakie są ceny tego typu usług?

Ceny wahają się w zależności od typu statku powietrznego. Za godzinę lotu samolotem klient płaci od 1,5 do 2 tys. zł, natomiast cena za godzinę lotu helikopterem zamyka się w przedziale od 3 tys. do 4 tys. zł.

Czy to prawda, że coraz częściej jako taksówek powietrznych używa się helikopterów?

Tak, jak najbardziej. Coraz więcej firm posiada w swojej ofercie możliwość wynajmu helikoptera, ponieważ gwarantuje on szybki transport, bezpieczeństwo podczas podróży, a co najważniejsze – możliwość lądowania w miejscach niedostępnych dla samolotów. Takie helikoptery prezentują wysoki standard świadczonych usług, zapewniają komfort podróży oraz wyposażone są w klimatyzację i inne wszelkiego rodzaju udogodnienia.

Czy taksówką powietrzną lata się z „powietrznym taksówkarzem”, czy można wynająć sobie samolot czy helikopter i samemu go pilotować?

W taksówce powietrznej funkcję „powietrznego taksówkarza” pełni oczywiście odpowiednio przeszkolony pilot. Jeśli ktoś posiada licencję pilota, może jak najbardziej sterować samolotem lub helikopterem samodzielnie.

Czy często zdarza się, że ktoś zdobywa licencję pilota, nie posiadając własnego samolotu?

Oczywiście. Dla wielu ludzi latanie jest pasją, a jeśli nie stać ich na kupno własnego samolotu, taka licencja pozwala im pilotować wynajętą taksówkę powietrzną.

Jakie są ograniczenia w zdobyciu licencji; o czym trzeba wiedzieć, jeśli ktoś chciałby kiedyś taką licencję zdobyć?

Wraz ze zdobywaniem kolejnych szczebli kariery pilota dostaje się także orzeczenia lotniczo-lekarskie, które uprawniają do wykonywania zawodu pilota. Na takie badania specjalistyczne warto się wybrać jeszcze przed rozpoczęciem kursu, aby dowiedzieć się, czy stan zdrowia kandydata pozwala na wykonywanie tego zawodu. Bez takiego orzeczenia kandydat nie zostanie dopuszczony do egzaminu końcowego. Warto również zapamiętać, że im wyższy stopień pilota, tym bardziej rygorystyczne są wymagania medyczne względem kandydata.

Czy zdarzają się takie sytuacje, w których mówi pan klientowi „przykro mi, ale lot zostaje odwołany/przełożony”? Jakie to sytuacje?

Owszem, zdarzają się takie sytuacje, jednak występują one sporadycznie i są spowodowane warunkami atmosferycznymi, które nie pozwalają na odbycie lotu.

Jak pan doszedł do zawodowego latania? Czy był pan pilotem zawodowym, czy może obecne zajęcie to rezultat późniejszej pasji, latania jako sportu?

Jestem właścicielem firmy zajmującej się wynajmem taksówek powietrznych i obecnie jestem w trakcie kursu, który umożliwi mi zdobycie licencji pilota. Latanie jest moją pasją już od dzieciństwa, traktuję to jako przyjemność, hobby i sport, ale przede wszystkim jako biznes.

Co pana zaskakuje w tej pracy?

Jest jedna rzecz, która w mojej pracy za każdym razem zaskakuje mnie coraz bardziej. Kiedy klient pierwszy raz siedzi za sterami latającej maszyny, a ja widzę w jego oczach radość dziecka… widok bezcenny. Dzięki takim właśnie chwilom wiem i czuję, że warto było rozpocząć ten biznes i jestem z tego powodu bardzo dumny.

Czy może opowiedzieć pan o najbardziej nietypowym zleceniu?

Najbardziej nietypowym i zaskakującym zleceniem, jakie miało miejsce w mojej firmie, była podróż taksówką powietrzną do dwóch przeciwległych miejsc Polski. Był to prezent zaręczynowy pewnego klienta, który postanowił zabrać ukochaną na romantyczny obiad przy szumie morskich fal, spacer po molo, a następnie na góralską kolację w polskich Tatrach, na której się jej oświadczył. Jaki był rezultat tego niesamowitego prezentu? Zgodziła się bez wahania!

Czy to prawda, że na zbliżających się Mistrzostwach Europy w piłce nożnej w roku 2012 ważnym środkiem transportu mają być właśnie taksówki powietrzne?

Tak, zgadza się. Przewiduje się, że z taksówek powietrznych korzystać będzie spora grupa gości z całej Europy. Będą one także przewoźnikiem między stadionami w Polsce i na Ukrainie. Jest to kolejny dowód na to, że podniebne taksówki cieszą się coraz większą popularnością nie tylko za granicą, ale również w naszym kraju. Dzięki taksówkom powietrznym podróżowanie nabiera innego wymiaru, zachęcam więc do korzystania z tej nowoczesnej formy transportu.

Danuta Pepeta


Business&Beauty Magazyn