Mobilność i indywidualne podejście

Luty, 2012  |  , ,    

Rozmowa z Tomaszem Mikołajem Joachimiakiem, prezesem i założycielem Grupy Baltimpex Telecom, firmy z branży telekomunikacyjnej, autoryzowanym agentem T-Mobile, Platformy n oraz PZU SA.

 

Business&Beauty: W ubiegłym roku pana firma obchodziła jubileusz 20-lecia działalności. Jak pan dostrzega dzisiaj rozwój rynku telefonii komórkowej?

Tomasz M. Joachimiak

T.M. Joachimiak: Rynek telefonii komórkowej to obecnie jedna z najciekawszych i najbardziej rozwijających się dziedzin technologicznych na świecie. Symbiozę przemysłu komputerowego, multimedialnego i telekomunikacyjnego obserwujemy od wielu lat, choćby na rozwijającym się rynku smartfonów. Użytkownicy tych urządzeń szybko odkryli ich wszechstronność i to, że rozmowa, wysyłanie SMS-ów, dostęp do aparatu fotograficznego czy muzyki to skromna część jego funkcji. Smartfon bez dostępu do internetu to tylko zwykły telefon, ogrom jego funkcjonalności zaczyna się po uruchomieniu dostępu do globalnej sieci.

Czy obecna technologia jest dziś wystarczająca do korzystania z mobilnego internetu?

Choć technologia, którą dziś oferują wszyscy krajowi i zagraniczni operatorzy telefonii komórkowej, jak np. sieć T-Mobile, wydaje się zadowalająca, to jednak apetyt na mobilny internet będzie coraz większy; dotychczasowe technologie przepustowości łączy będą zastępowane nowymi i jeszcze bardziej wydajnymi. Doskonale pamiętam, gdy na początku naszego wieku po raz pierwszy w telefonach sieci Era uruchomiliśmy połączenia GPRS – było to nie lada przeżycie. Dzisiaj wydaje się to bardzo odległą technologią. Najbliższa przyszłość należy do rozwiązań pozwalających na znacznie większą przepustowość danych, jak HSPA+, czy LTE. Coraz większa rzesza klientów i użytkowników smartfonów stawia przed dostawcami i operatorami wyższe wymagania i wymusza na nich prawo do swobodnego dostępu do wielu usług uruchamianych jednocześnie, niezależnie od aktualnego miejsca pobytu.

Jakie są kierunki rozwoju branży w Polsce? Jakie czekają nas nowinki w branży telefonicznej?

Można powiedzieć, że dziś takie technologie to przede wszystkim gwarancja zachowania swobody. Telewizja komórkowa HD w trybie rzeczywistym, VoD, pełne rozpowszechnienie rozmów wideo czy obsługi w wielu płaszczyznach życia codziennego, jak multimedialny internet, monitoring, e-nawigacje, inteligentne systemy wspomagania procesami – to niektóre tylko z funkcji, które będziemy mogli szerzej wykorzystywać i dopracowywać. W oferowaniu tych technologii, w porównaniu do innych krajów, nie wypadamy najgorzej. Dostępność technologii LTE nie jest jeszcze co prawda na tyle powszechna, aby można było w pełni ją wykorzystać, lecz jest to tylko kwestia czasu. Gdy wyobrazimy sobie, że nowo wprowadzona technologia będzie łączyć nas z internetem około 10 razy szybciej (i ze znikomymi opóźnieniami przesyłu) niż obecne standardy, to te wartości i funkcje, o których mówiłem wcześniej, nabierają nowych znaczeń. Myślę, że na taką technologię jest aktualnie ogromny popyt – począwszy od przeciętnego Kowalskiego, poprzez biznes, a skończywszy na instytucjach rządowych, wojskowych czy użyteczności publicznej.

Każdy ze znaczących producentów telefonów komórkowych ma w swej ofercie urządzenia, które są odpowiedzią na rozwój sektora, co w bardzo niedalekiej przyszłości przyczyni się do szerokiej ekspansji tejże technologii, a co za tym idzie, zmniejszenia kosztów produkcji i większego popytu na telefony czy tablety. Zakładam, że również rynek informatyczny skorzysta z okazji i w standardowej ofercie będziemy mogli się cieszyć laptopami, netbookami czy nawet aparatami fotograficznymi z dostępem do bardzo szybkiego internetu.

Dla nas, jako agenta sieci T-Mobile oraz dystrybutora sprzętu i telefonów komórkowych, ma to również ogromne znaczenie. Tak jak do tej pory, chcemy klientom oferować gamę wielu nowych rozwiązań i usług, dopasowując całość indywidualnie, w zależności od potrzeb.

Jakie prognozy przewiduje pan na ten rok?

 Szeroki dostęp do nowych technologii otworzy nam kolejną szafę z ulepszonymi czy nowymi propozycjami. Cytując prezesa Polskiej Telefonii Cyfrowej, pana Miroslava Rakowskiego, który wypowiadając się na organizowanym przez nas XIII Zjeździe Dealerów i Partnerów firmy Baltimpex Telecom Group, agenta sieci T-Mobile, podkreślił, że zmiany, które zapoczątkowane zostały przez ubiegłoroczny rebranding, były bardzo trafnymi przedsięwzięciami – przyniosły nowy, pozytywny zapał oraz nakierowały nas na wzmożoną pracę, wprowadzając jednocześnie zmiany ofertowe i technologiczne, co niewątpliwie zakończy się dużym sukcesem.

 

Rozmawiała Aleksandra Bartelska






Zobacz także