Chłopiec na rowerze

Luty, 2015 | Tagi:  , ,    




Bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne to ulubieni reżyserzy jury festiwalu filmowego w Cannes. Potwierdzeniem tego są dwie Złote Palmy za reżyserię (w 1999 roku za Rosettę i 2005 roku za Dziecko), nagroda za scenariusz do Milczenia Lorny w 2008 roku, po drodze – w 2002 roku nagroda jury ekumenicznego za film Syn. Ostatni obraz belgijskiego duetu Chłopiec na rowerze został nagrodzony w 2011 roku Grand Prix festiwalu canneńskiego. Artyści w krótkim czasie wspięli się na piedestał kina europejskiego, zajęli miejsce obok Michaela Hannekego, Pedro Almodovara czy Larsa Von Triera.

Bracia Dardenne wypracowali swój niepodrabialny i rozpoznawalny styl. Tematyka ich filmów skupia się na ludziach z marginesu społecznego, osobach odrzuconych, których kodeks moralno-etyczny ukształtował się w warunkach nieprzystających do tego jak się mówi i co się sądzi o życiu ludzi zamieszkujących Zachód Europy. Rosetta, wychowywana przez matkę alkoholiczkę, jest gotowa na wszystko aby zdobyć pracę, która stanowi warunek przetrwania bohaterki. Lorna, albańska imigrantka, decyduje się na fikcyjne małżeństwo w celu otrzymania belgijskiego paszportu. Tytułowe dziecko zostaje sprzedane przez młodego ojca, który wpadł w tarapaty finansowe. Olivier, postać ojca z filmu Syn zatrudnia w zakładzie stolarskim chłopaka, który opuścił poprawczak – znalazł się w nim za dokonanie zabójstwa. Bohater Chłopca na rowerze został oddany przez własnego ojca do domu dziecka.

Kluczową rolę w każdym z filmów reżyserskiego duetu odgrywa rzeczywistość. To jej reguły określają pozycję społeczną bohaterów, wystawiają ich na próby, którym często nie są w stanie podołać. Mozolnie budowane ujęcia, rwany montaż, obsadzanie w głównych rolach nieznanych widzowi twarzy zbliżają styl filmowy dzieł Dardennów do dokumentu. Te wszystkie składowe ich artystycznego credo, pozwalają na wykreowanie postaci głęboko prawdziwych, o rozbudowanych portretach psychologicznych, dzięki czemu stają się one bliskie widzowi i wywołują autentyczną refleksję spowodowaną głęboko humanistycznym przesłaniem i wiarą w rehabilitację każdego człowieka.

Adrian Turecki

 

nr11_rec_chlopiec-na-row300

 

Chłopiec na rowerze

reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

prod. Belgia, Francja, Włochy 2011

dystrybucja: Carisma Film